Redigeren

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik me er zelf ook wel eens op betrap. Je zit zo in de flow van het schrijven, dat je bepaalde (schoonheids)foutjes in een tekst over het hoofd ziet. Noem het maar bedrijfsblindheid. Je leest er zo overheen. 

Ik word regelmatig gevraagd om een tekst te redigeren. De schrijver heeft de oorspronkelijke tekst inhoudelijk goed geschreven, maar het verhaal leest uiteindelijk toch niet lekker weg. Daarbij is het echt niet altijd nodig om de complete tekst te herschrijven. Soms schaaf ik een beetje, gebruik een synoniem, verkort zinnen of zoek een iets andere tone of voice. 

Bij redigeren is het als copywriter een voordeel dat ik blanco naar een tekst kan kijken. Ik lees de tekst voor het eerst, waar de schrijver het onderwerp mogelijk al talloze malen beschreef. Wat voor de schrijver gesneden koek is, hoeft voor de lezer helemaal niet zo begrijpelijk te zijn.

Wil je dat ik met je meekijk? Wees welkom!